Tehnologia discriminează oamenii și nu doar pe cei mai în vârstă
Tehnologia discriminează și ar trebui să conștientizăm acest lucru. În principiu, considerăm de la sine înțeles că tehnologia apropie oamenii și ne îmbunătățește accesul la produse și servicii esențiale. Mulți nu își pot imagina viața fără smartphone, dar există și oameni care nu pot sau nu vor să folosească cea mai recentă tehnologie, iar aceștia sunt oarecum discriminați din acest punct de vedere.
Publicația The Conversation, dă un exemplu pe pagina sa de web în care arată cum sistemele de plată fără numerar pentru parcarea mașinilor din Marea Britanie, lasă șoferii mai în vârstă loviți în mod nedrept cu amenzi. Acest lucru a dus la apeluri pentru intervenția guvernului în această problemă.
Vârsta este unul dintre cei mai importanți facori ai excluderii digitale. Doar 47% dintre cei cu vârsta de 75 de ani și peste folosesc internetul în mod regulat. Și din cele 4 milioane care nu au folosit niciodată internetul în Marea Britanie, doar 300.000 de persoane au sub 55 de ani.
Dar oamenii în vârstă nu sunt singurii care se simt excluși de noile tehnologii. De exemplu, cercetările arată că persoanele vulnerabile, cum ar fi cele cu dizabilități, sunt privați de serviciile electronice și sunt „excluse” din societate.
Tranziția digitală
De la biletele de tren la punctele de plăți digitale, există o așteptare tot mai mare ca oamenii să folosească tehnologia pentru a participa la viața de zi cu zi. Acesta este un fenomen global. Suedia prezice că economia sa va fi complet lipsită de numerar până în martie 2023.
Magazinele folosesc din ce în ce mai mult coduri QR, vitrine de realitate virtuală și casele cu autoservire. Multe dintre aceste sisteme necesită un dispozitiv inteligent. Codurile QR vor fi integrate în etichetele digitale de preț. Acestea pot oferi clienților informații suplimentare, cum ar fi conținutul nutrițional al alimentelor. Dar schimbarea etichetelor de hârtie este un proces care necesită muncă, timp și bani.
Tehnologia discriminează, dar pătrunde în toate aspectele vieții consumatorului. Grupurile sociale folosesc WhatsApp și Facebook pentru a-și ține membrii la curent cu noutățile. Rezervarea unei vacanțe, se face acum mai ușor online. Contactul cu o persoană de la o agenție de turism poate fi acum evitat. Acest lucru limitează sprijinul social pentru a face cea mai bună alegere, ceea ce este deosebit de important pentru cei cu nevoi specifice, cum ar fi persoanele cu probleme de sănătate. Odată stabilite detaliile vacanței, biletele de avion și pașapoartele COVID pot să fie disponibile pe smartphone-uri.
Serviciile esențiale, cum ar fi asistența medicală, migrează către online. Acest lucru face dificil ca persoanele în vârstă să beneficieze de aceste servicii. Este de așteaptat ca din ce în ce mai mult pacienții să folosească site-ul web sau e-mailul pentru a consulta un medic. Este încurajată și procurarea rețetelor online.
Tehnologia discriminează nu doar persoanele în vârstă
Este recunoscut faptul că nu toată lumea își poate permite o conexiune la internet sau o tehnologie inteligentă. Unele regiuni, în special cele rurale, au probleme cu semnalul telefonic. Preocupările legate de confidențialitate pot, de asemenea, să împiedice oamenii să folosească tehnologia. Colectarea datelor și breșele de securitate afectează încrederea oamenilor în organizații. Un sondaj din 2020 privind încrederea consumatorilor în afaceri a arătat că nicio industrie nu a atins un rating de încredere de 50% pentru protecția datelor. Majoritatea respondenților (87%) au spus că nu ar face afaceri cu o companie dacă ar avea dubii cu privire la practicile de securitate ale acesteia.
Unii oameni văd digitizarea „forțată” ca un simbol al culturii de consum și își limitează utilizarea tehnologiei. Cu toate acestea, unul dintre cele mai comune motive pentru excluziunea digitală este sărăcia. Când a lovit pandemia în martie 2020, 51% dintre gospodăriile care câștigau între 6.000 și 10.000 de lire sterline aveau acces la internet acasă, comparativ cu 99% dintre gospodăriile cu un venit de peste 40.000 de lire sterline.
Accesul prohibitiv la tablete, smartphone-uri și laptopuri poate duce la sentimente de izolare. Mulți consumatori în vârstă s-au luptat pentru a gestiona și a depăși provocările digitale prezentate de aceste dispozitive. Dar cei care nu au putut trece de această barieră tehnologică. rămân excluși dacă familia și prietenii lor nu sunt aproape de ei să îi ajute.
O abordare inteligentă a problemei
Soluția nu este pur și simplu de a oferi dispozitive și tehnologie inteligentă acestor persoane. Dincolo de a oferi acces la internet și tehnologie la prețuri accesibile, trebuie să le oferim și sprijin pentru a folosi aceste dispozitive. În plus trebuie să recunoaștem diversitatea în societate.
Serviciile ar trebui să ofere și opțiuni non-digitale pentru a respecta egalitatea. Tehnologia discriminează, de aceea sistemele de numerar nu ar trebui eliminate. Ar putea exista o tendință pentru ca serviciile să devină digitale. Totuși furnizorii de servicii trebuie să fie conștienți că unii oameni vor putea fi izolați de această tranziție.
Comercianții cu amănuntul, consiliile locale, furnizorii de servicii de sănătate și agențiile de turism, divertisment și agrement ar trebui să încerce să înțeleagă mai multe despre diversitatea consumatorilor lor. Ei trebuie să dezvolte servicii care să răspundă nevoilor tuturor oamenilor, în special celor care nu au acces la tehnologie.
Trăim într-o lume diversă, iar consumatorii diverși au nevoie de alegere. La urma urmei, accesul și incluziunea în societate fac parte din drepturilele fundamentale ale omului.